Riet Wille
Riet Wille specialiseerde zich in gedichten, bakerachtige rijmpjes, raadsels en taalspelletjes. Daarnaast schreef ze voorleesverhalen voor kleuters.
Geboren: | 9 april 1954 te Gent (België) | |
Opleiding: | Riet Wille deed de opleiding logopedie in Gent en studeerde neurolinguïstiek aan de Vrije Universiteit Brussel. | |
Werk: | Ze werkte tot 2000 in een revalidatiecentrum en laste toen een rustperiode in om zich meer te kunnen richten op het schrijven. Daarnaast volgde ze een opleiding taakleerkracht. Momenteel combineert ze haar schrijverschap met een parttime baan op school. | |
Thuis: | Riet Wille heeft drie dochters: Marthe, Hanne en Flore. Ze woont met haar gezin in het hartje van Gent. | |
Eerste boek: | Zuurtjes en zoetjes (1984) | |
Bijzonderheden: | Ze levert regelmatigeen bijdrage aan de kindertijdschriften Dopido, Doremi en Zonnekind. | |
Ooit gezegd: | ´Ik lees nog steeds veel kinderboeken en daar geniet ik enorm van. Af en toe lees ik ook een boek voor volwassenen. Ik houd ontzettend veel van kinderpoëzie en sommige verzamelbundels heb ik al tientallen keren herlezen: Als je goed om je heen kijk zie je dat alles gekleurd is, De dichter is een tovenaar, Al mijn later is met jou ...´ |
Over het werk van Riet Wille
Riet Wille groeide op als bloemistendochter in Lochristi, een bloemengemeente vlakbij Gent. Als kind heeft ze heel veel buiten gespeeld met andere kinderen, kampen gebouwd en zo meer. En waarschijnlijk begon haar liefde voor de natuur ook in die periode. Als kind werd ze nooit voorgelezen en lezen werd zeker niet gestimuleerd. ´Mijn ouders hadden liever dat ik meehielp op de bloemisterij of instond voor huishoudelijke klussen.´ Als kind las ze alle klassieke meisjesboeken en naast die doorlezers kregen vooral An Rutgers van der Loeff en Thea Beckman haar voorkeur.
Na het middelbaar onderwijs wilde ze beroepshalve iets doen met taal én met kinderen die anders waren. Logopedie was dan ook een voor de hand liggende keuze. De eerste jaren werkte ze beroepshalve met kinderen met een licht mentale handicap en kinderen uit het regulier onderwijs met dyslexie. Na een aantal jaren koos ze voor een heel jonge doelgroep, kinderen tussen 0 en 3 jaar. ´Ik werkte met kinderen met een ontwikkelingsachterstand. Daar waren kinderen bij die nauwelijks taal verstonden en bij die kinderen ben ik gestart met versjes en liedjes met gebaren en zo ging de wereld van de kinderpoëzie voor mij open.´
Daarnaast bleef ze sterk geboeid door eerste en moeilijke lezers. Dit was aanleiding tot het schrijven voor beginnende en moeilijke lezers. ´Ik vond het ook belangrijk om in die boeken verschillende literaire genres aan te bieden: poëzie, verhalen, informatief, brieven, raadsels, abc boek...´
Na het middelbaar onderwijs wilde ze beroepshalve iets doen met taal én met kinderen die anders waren. Logopedie was dan ook een voor de hand liggende keuze. De eerste jaren werkte ze beroepshalve met kinderen met een licht mentale handicap en kinderen uit het regulier onderwijs met dyslexie. Na een aantal jaren koos ze voor een heel jonge doelgroep, kinderen tussen 0 en 3 jaar. ´Ik werkte met kinderen met een ontwikkelingsachterstand. Daar waren kinderen bij die nauwelijks taal verstonden en bij die kinderen ben ik gestart met versjes en liedjes met gebaren en zo ging de wereld van de kinderpoëzie voor mij open.´
Daarnaast bleef ze sterk geboeid door eerste en moeilijke lezers. Dit was aanleiding tot het schrijven voor beginnende en moeilijke lezers. ´Ik vond het ook belangrijk om in die boeken verschillende literaire genres aan te bieden: poëzie, verhalen, informatief, brieven, raadsels, abc boek...´
Verder zoeken
Encyclopedie van de jeugdliteratuur (Fontein/Wolters Noordhoff)
Suggesties
Interview Hollandse Nieuwe niet besteed aan Riet op Voorleesplein.
Websites over Riet Wille
Meer informatie over Riet Wille op Laten lezen.
*
Aanklikken voor de vergroting van de collage
*
Geen opmerkingen:
Een reactie posten