vrijdag 5 augustus 2011

Leny van Grootel


Leny van Grootel

Leny van Grootel schrijft vooral voor lezers vanaf ongeveer 10 jaar, zoals het spannende boek over sport (Topspin) of het verhaal over een jongen die denkt dat bij een ongeluk in Frankrijk zijn beide ouders gedood zijn en alleen aan het zwerven gaat (Gilian alleen). Ze vertaalt ook kinderboeken uit het Engels.
 

Geboren:
6 maart 1950 te Nijmegen
Opleiding:
Ging naar de Pedagogische Academie, de school waar je leert voor meester of juf.
Werk:
Werkte in het basisonderwijs (1972-1978) en daarna bij de KRO in de redactie van Studio Jong (tot 1992) en in de redactie van KLAP (tot 1996). Sindsdien fulltime schrijver. Ook heeft ze toneellessen gegeven op een creatief centrum en in een poppentheater gespeeld.
Thuis:
Ze is getrouwd met Hans en heeft een zoon, Jan-Willem. Ze heeft twee pleegkinderen gehad (Louise en Johan) die na verloop van tijd terug zijn gegaan naar hun eigen moeder. In en om het huis wonen nog: een poes (Lapje), schapen (Witje en Vlokje) en een verdwaalde haan, die de familie elke morgen wakker maakt.
Eerste boek:
Willemijntje (1992)
Bijzonderheden:
Ze schreef haar eerste boek toen ze ongeveer 10 jaar oud was. Het schrift waarin ze schreef, heeft ze nog in haar bezit.
Ooit gezegd:
‘Vroeger wilde ik of balletdanseres worden, of schrijfster. Schrijfster is gelukt, dansen doe ik nog steeds erg graag! Maar kijk niet hoe!  Ik speel ook blokfluit: sopraan, tenor en grootbas. (Die laatste fluit is net zo groot als ik zelf ben. En toch is het een blokfluit!).’

Boeken van Leny van Grootel

Over het werk van Leny van Grootel
Het vertellen heeft Leny van Grootel vast van haar vader. Die vertelde elke avond een verhaal, waar steeds maar geen eind aan kwam. Over een scheepsjongen, die overal op de wereld allerlei avonturen beleefde. ‘Mijn vader verzon die verhalen zelf.  In die tijd had ik één boek: De kinderen van Maminka. Als ik het uit had begon ik maar weer van voren af aan. Op het laatst kende ik het helemaal uit mijn hoofd. Ik spaarde ook de boekjes van Flipje Tiel, want die kreeg je gratis bij de jam. Later kwam er een bieb in ons dorp. Alle boeken zagen er hetzelfde uit, want ze waren allemaal gekaft met bruin papier. Ik vond het altijd zo verrassend dat, als je er eenmaal in ging lezen, dat ze dan allemaal anders waren. Mijn lievelingsboek was: Alleen op de wereld, van Hector Malot. Maar het allermooiste boek dat ik ooit heb gelezen is: Kleine Sofie en Lange Wapper van Els Pelgrom.’
Haar eerste boek verscheen in 1992: Willemijntje, een bundel met ruim veertig hedendaagse bakerrijmpjes over gebeurtenissen uit het leven van baby’s en peuters. De flipperkoning, Hanna en De anti-hororheks leverden haar prijzen op van diverse plaatselijke kinderjury’s. Ze schrijft veel over wat ze zelf als juf op school meemaakte. Ook bezoekt ze vaak scholen en ontvangt ze groepen thuis, op haar boerderij. Ze heeft twee pleegkinderen die acht jaar bij haar hebben gewoond. Naar aanleiding daarvan heeft ze het boek Hanna, een zusje voor zes maanden geschreven.

Websites over Leny van Grootel

Meer informatie over Leny van Grootel op Laten lezen
 
*
*
Aanklikken voor een vergroting van de collage
*

Geen opmerkingen: