vrijdag 5 augustus 2011

Peter Smit


Peter Smit

Peter Smit schrijft vooral historische verhalen voor lezers vanaf ongeveer 11 jaar, en boeken voor startende en al wat gevorderde lezers. Vooral zijn historische verhalen vallen bij zijn lezers goed in de smaak. Hij is lid van de ´Schrijvers van de Ronde Tafel´, een groep van een twintigtal schrijvers van historische verhalen.
 

Geboren:
13 april 1952 te Uitgeest
Opleiding:
Na de Mulo ging hij naar de School voor Tandtechniek.
Werk:
Hij was een tijdje redacteur van het studentenblad Propria Cures. Vijftien jaar was hij werkzaam als tandtechnicus. Sinds 1987 is hij fulltime (tekst)schrijver.
Thuis:
Peter Smit woont in Purmerend met Jacqueline, zoon Olivier en poes Luca.
Eerste boek:
De Nachtboerderij (1989)
Bijzonderheden:
Voor de Walt Disney Corporation schreef Peter Smit een serie kleine, informatieve boekjes over de geschiedenis en de achtergronden van de tekenfilm, van de beroemde Disney-figuren en van hun bedenkers.
Ooit gezegd:
´Je moet altijd doorgaan, dat is het geheim. Opgeven kan altijd nog. En voor als mensen je dwars zitten: beteugel je wraakzucht en span hem voor je kar. Dan komt je het verst.´

Boeken van Peter Smit

Over het werk van Peter Smit
´Ik heb altijd geschreven´, vertelt Peter Smit. ´Ik vond het leuk om te doen en ook al kon ik het als kind helemaal niet goed, ik ging er toch mee door. Toen ik op voetbal zat, schreef ik een stukje over de wedstrijd. Eerst een keer per twee maanden, maar later elke week. Die stukjes werden toen ook wel eens op de streekradio uitgezonden. Zodoende hoorde iemand die bij de krant werkte mijn stukjes en werd ik gevraagd om eens per week iets voor de krant te schrijven. Zo ben ik steeds meer gaan schrijven, en toen ik 35 jaar was, had ik geen tijd meer voor andere dingen.´
Als kind heeft hij altijd heel veel gelezen: ´Toen ik vijftien was, had ik de bibliotheek van Uitgeest uitgelezen en ging ik naar Castricum, waar ze andere boeken hadden. Vooral boeken van ontdekkingsreizigers vond ik spannend. Voorgelezen werd ik vroeger niet. Wij waren met vier kinderen en gingen om beurten naar bed, zodat mijn moeder daar geen tijd voor had. Mijn vader was vaak ziek, hij is gestorven toen ik 12 was. Dus hij kon ook niet voorlezen, want meestal lag hij in het ziekenhuis.´ Zijn favoriete boeken zijn Schateiland, De GVR en De Muiterij op de Bounty. En Water bevriest bij nul graden, wat hij zelf geschreven heeft!
Smit heeft inmiddels al zo´n 65 jeugdboeken geschreven; veel daarvan gaan over schepen, piraten en ontdekkingsreizen. Hij debuteerde in 1989 als jeugdauteur met Nachtboerderij, een detective voor lezers van rond elf jaar. Voor deze leeftijdsgroep schreef hij ook historische verhalen, zoals Jan Janse Weltevree, over de drooglegging van het Beemstermeer. Dit boek is in 2009 herdrukt en heeft een nieuwe titel gekregen: De strijd om de Beemster. Voor uitgeverij Zwijsen en ThiemeMeulenhoff schreef hij verhalen voor beginnende en gevorderde lezers, soms ook over een historisch onderwerp. Zo verscheen in de serie ´Wachtwoord´ een boek over Piet Hein, de zeventiende-eeuwse admiraal, en kwamen nog meer verhalen over Jan Janse Weltevree uit.
Een heel ander boek is Pietje Bell´s tips & trucs van de Bende van de Zwarte Hand. Daarin zijn verhalen en informatie met elkaar verweven. Dit succesvolle boek werd gevolgd door De wereld van de Kameleon: tips en trucs van Hielke en Sietse. Een heel bruikbaar boek is Water bevriest bij nul graden, met twintig onderwerpen voor spreekbeurten en tips voor het houden ervan.
In 2009 publiceerde hij onder meer Piraten van de Lage Landen, over de bekendste Nederlandse piraten. Bij dit boek heeft het Westfries Museum van Hoorn een zeerovers-tentoonstelling gemaakt.

Websites over Peter Smit

Meer informatie over Peter Smit op Laten lezen
 
*
*
Aanklikken voor een vergroting van de collage
*


Geen opmerkingen: