donderdag 15 september 2011

Annemie Berebrouckx


  Geboren in Ekeren
Geboortedatum: 24/07/1970
Nationaliteit: Belgisch
Debuteerde als auteur/illustrator in 1998

Contactgegevens
Veltwijcklaan 241/5
2180 Ekeren
België

E-mail: info@annemieberebrouckx.be
Website: http://www.annemieberebrouckx.be/

Portret
Annemie Berebrouckx wist al heel jong dat ze kinderboeken wilde maken.
Ze volgde kunsthumaniora en nadien toegepaste grafiek en illustratie aan het Sint-Lucaspaviljoen in Antwerpen.
Nu werkt ze fulltime als zelfstandig auteur en illustrator voor verschillende uitgeverijen.

Annemie is vooral gekend van haar boeken over Jules.
Haar eerste prentenboek 'De eend van Jules' verscheen in 1998.
In 2000 kreeg ze een boekenwelp voor haar prentenboek 'De oma van Jules'. 'Jules' heeft ondertussen het hart van vele peuters en kleuters veroverd.

Naast de boeken over Jules, schrijft en illustreert Annemie nog vele andere prentenboeken, boeken voor eerste lezertjes en educatieve uitgaven.
Ze werd met verschillende titels genomineerd voor de kinder- en jeugdjury.

Bibliografie "De oma van Jules" (1999,  Zwijsen Infoboek)
"Een schat van een man" (2003,  Clavis (Tingel, Afijn, Mozaïek))
"Grote Henriette of hoe Henriette geen vrienden had" (2003,  Clavis (Tingel, Afijn, Mozaïek))
"In de groei van je lach" (2003,  Clavis (Tingel, Afijn, Mozaïek))
"Een badpak voor prinses Charlotte" (2004,  Zwijsen Infoboek)
"Wie heeft mij uitgevonden?" (2004,  Clavis (Tingel, Afijn, Mozaïek))
"Bloemen van Jules" (2005,  Zwijsen Infoboek)
"Van aan tot zin in een zoen" (2007,  De Eenhoorn)
Selectie:
"Jules wacht" (2002, Leopold) - Prentenboek
"Een schat van een man" (2003, Clavis)
"Eén twee drie vier : een scala van kinderliedjes" (2004, Afijn)
"Wie heeft mij uitgevonden?" van Siska Goeminne (2004, Afijn)
"Saar en de koe" van Riet Wille (2004, De Eenhoorn)
"Een kroon voor Jules" (2004, Zwijsen)
"Dokter Jules" (2004, Zwijsen)
"Jules in de dierentuin" (2004, Zwijsen)
"Jules viert carnaval" (2005, Zwijsen)
"Jules, Hanna en Witje" (2005, Zwijsen)
"Dikke makkers" (2006, Zwijsen)
"Later word ik circusartiest" met tekst van Hilde Vandermeeren (2006, Davidsfonds/Infodok)
"Houden van Jules" (2006, Zwijsen Infoboek)
"van aan tot zin in een zoen" met tekst van Riet Wille (2007, De Eenhoorn).
"Jules & ik" (2008, Zwijsen Infoboek)
“Een nieuwe juf voor Jules” (2008, Zwijsen-Infoboek)
“Jules op de fiets” (2009, Zwijsen-Infoboek)
"Later word ik juf" met tekst van Hilde Vandermeeren (2009, Davidsfonds/Infodok)
"De avonturen van Berre en Fleur" (2011, De Eenhoorn).
Wist je dat... Op de lagere school versierde Annemie Berebrouckx al haar werkschriftjes met tekeningen. Opstellen maken en illustreren was haar lievelingstaak.
In eigen woorden... "Als kind klom ik graag in bomen en daarom wilde ik later boomchirurg worden. Of herderin, daar droomde ik ook wel eens van, want schapen vond ik zo lief en zacht. Tekenen deed ik het allerliefste en gelukkig heb ik daar mijn beroep van gemaakt. Want in bomen klimmen doe ik niet meer zo graag en altijd alleen met mijn schapen op de heide... ik zou me vreselijk eenzaam gaan voelen. Nu teken ik elke dag bomen en schapen en alle andere dingen die ik wil. Ik geef ze de kleuren die ik mooi vind: oranje, rood, geel, groen, bruin, beige, blauw, of nog iets anders. En dat is nu juist zo leuk aan illustreren: ik denk, droom en teken en elke keer opnieuw beleef ik een beetje wat ik teken. Soms ben ik even herderin, soms boomchirurg, soms schaap of soms zelfs boom. Tot mijn tekening klaar is. Dan ben ik weer gewoon de tekenaar." (Bron: infoboek.be)
Links Dag Jules (Nederlands)
Davidsfonds/Infodok (Nederlands)
Eenhoorn (Nederlands)
Mijn jules (Nederlands)
Vlaamse Illustratoren Club (Nederlands)

Je kan deze auteur uitnodigen voor een lezing met een financiële tussenkomst van Stichting Lezen. Voor meer info klik je linksboven op "startpagina auteurslezingen".
Auteurslezingen (Nederlands)

*

Geen opmerkingen: