vrijdag 30 september 2011

Okkie Noordhuis - Noordhof





 

Noordhuis-Noordhof, Okkie

boeken van deze auteur in het systeem:

Okkie Noordhuis- Noordhof
e-mail:klaasokkienoordhuis@hotmail.com
Vertel 's iets over je jeugd..
Ik ben 12 februari 1945 in Slochteren geboren. Daar had ik een fijne jeugd. Ben de zesde van zeven kinderen en heb veel leuke herinneringen aan vroeger. Fijne ouders, 4 grote zussen + twee broers.
In Schildwolde ging ik naar school. Eerst naar de bewaarschool, dat was toen nog geen kleuterschool. Het werd ook gerund door ongeschoolde juffen. Ik weet er niet veel meer van, maar dat is voor mij een teken dat het goed ging. Daarna 6 jaar lagere school. Toen ik 12 jaar was ging ik in Hoogezand naar de MULO. Daarna ging je toentertijd meestal aan het werk. Ik ook. Ik kwam op kantoor terecht en heb daar gewerkt tot ik trouwde. Dat was in 1966.
Wat waren vroeger je lievelingsboeken?
Ik las zowat de hele schoolbibliotheek! Ik weet dus niet precies wat mijn lievelingsboeken waren. Wel herinner ik mij nog de W.G.v.d.Hulst boeken. Ik heb ze ontzettend veel voorgelezen aan onze kinderen en lees ze nu nog altijd voor als de kleinkinderen komen.
Wat zijn nu je lievelingsschrijvers?
Ik ben nog een fan van de oude schrijvers: Aart Romijn, Barend de Graaf, Rudolf van Reest etc. Die boeken kan ik lezen en herlezen. Vind de stijl prachtig! Vooral van Aart Romijn, maar het zijn in de ogen van onze jeugd natuurlijk ouderwetse boeken. Alhoewel ik de liefde voor deze lectuur toch wel op onze dochters overgebracht heb. De jongens hebben een andere voorkeur.
Hebben jullie kinderen je op een idee gebracht te gaan schrijven - bijv. door de dingen die ze doen of meemaken?
Wij hebben zelf zeven kinderen. Een dochter, vijf zonen en weer een dochter. Natuurlijk krijg ik daardoor ideeen om te schrijven, maar over het algemeen is het toch wel fantasie wat ik schrijf.
Wat zijn je hobby's naast schrijven
Ik vind een heleboel dingen leuk: Huishouding doen (manager zijn!) handwerken, puzzelen, kinderen opvoeden, voorlezen, spelletjes doen etc.etc.
Waarom schrijf je?
Ik schrijf omdat ik het leuk vind
Waar schrijf je het liefst?
Ik schrijf het liefst gewoon in de huiskamer.
Vind je de begeleiding van een redacteur van de uitgeverij prettig?
Ik hoef geen begeleiding van wie dan ook, dan zou ik krampachtig gaan schrijven denk ik.
Heb je ooit een schrijfcursus doorlopen of bezoek je de Schrijversschool?
Ik heb geen cursus doorlopen. Op de studiedag in Harderwijk heb ik trouwens wel dingen geleerd die me kunnen helpen.
Heb je tips voor andere schrijvers?
Ik zou niet weten wat ik andere schrijvers voor tips moet geven. Gewoon schrijven als je het leuk vind en anders iets anders gaan doen!

Okkie Noordhuis- Noordhof / WCK / AP

volledige bibliografie

Bibliografie (kinderboeken):
Wouter slaat terug, Mes, 2001.
Wouter vecht door, Mes, 2002
Wouter lost het op, Mes, 2003.
Slokkie de Slak, Mes, 2004.
Kornee het konijn, Mes, 2005
Kiki de kip, Mes, 2006
Doffer de duif, Mes, 2007
*

Okkie Noordhuis - Noordhof

  • Lutherse Kerkstraat 37
  • 9611 Jk Sappemeer

Beroep

Huisvrouw, medewerkster Apotheek Parttime

Hobby's

Lezen, schrijven, handwerken, puzzelen etc

Waarom bent u gaan schrijven

Omdat ik veel beleef, (we hebben zeven kinderen opgevoed) en voor 't plezier.

Welke boeken heeft u geschreven

1997 "Dunderstaintjes", 1998 deel 2, 2001 deel 3 en 2001 "wouter slaat terug".

Waarom bent u kinderboeken gaan schrijven

  1. het "inleven" in kinderlevens vind ik fijn
  2. onze kleinkinderen
  3. zomaar, omdat het in me opkwam en langzaam groeide.

Waarom bij Uitgeverij Mes

Via de boekhandel heb ik het adres gekregen van Uitgeverij Mes.

Wat is de boodschap in uw boek(en)

Elkaar pesten - uit den boze!! Het kan weer goed komen.

Wat is uw doel

De kinderen een paar leuke uitjes bezorgen en dat ze hier over kunnen denken en praten (het pesten op school en daarbuiten!

*





*

Geen opmerkingen: