vrijdag 9 december 2011

Rick de Haas - Elmo en de winterslapers


Foto van Rick de Haas


Ik heet Rick de Haas. Eigenlijk heet ik Hindrik, omdat mijn opa uit Groningen zo heette .
Ik ben geboren op 30 Juli 1960. Op dit moment woon ik in Tilburg. De basisschool waar ik op heb gezeten heten de Jan Ligthart school en de middelbare school heb ik afgemaakt op Willem 2.
Daar ben ik begonnen met Havo, toen Mavo en daarna weer Havo. Ze waren op mijn school destijds bezig met een experiment. Voor het eerst kon je examen doen in een creatief vak: textiele werkvormen. Dat wordt nu nog steeds tegen mij gebruikt: ‘Rick is afgestudeerd in breien’. Hierna ben ik naar de kunstacademie gegaan in Den Bosch: afdeling illustratief. Dat werd dan weer de ‘Fratsenschool’ genoemd. Breien en fratsen, dat is wat ik kan. Hoewel, dat eerste eigenlijk niet echt hoor. Ik ben linkshandig en breien is voor rechtshandigen. Op de academie zat ik in de klas bij Nicolle van den Hurk en Els Vermeltfoort. Vanaf de academie zijn wij bevriend gebleven en collega’s geworden. We vormen nu eens per week elkaars werkkring. We laten elkaar dan het werk zien waar we mee bezig zijn en leveren elkaar commentaar.
Ik maak tekeningen voor kleine maar ook voor grotere kinderen. Ik maak regelmatig tekeningen bij verhalen van Martine Letterie. Zij schrijft onder andere over ridders en verhalen die echt gebeurd kunnen zijn. Vaak spelen ze zich af op kastelen die nog steeds bestaan en daar gaan we dan op ‘werkbezoek’. Samen met de eigenaar van het kasteel mogen we dan achter alle deuren kijken, alle torens beklimmen en overal aanzitten.
Soms maak ik ook tekeningen bij verhalen die ik zelf geschreven heb. Over Elmo bijvoorbeeld. Dat vind ik het fijnste van alles. Dan ligt de hele wereld voor mij open (via Elmo.)
Ik vind zelf dat ik een fijn beroep heb. Hoewel ik ook best tuinman zou willen zijn, of huisschilder, of timmerman bijvoorbeeld.


*



Geen opmerkingen: