maandag 10 oktober 2011

Christine Kliphuis

*

Over Christine

Levensloop (biografie)

Ik ben geboren op 19 september 1957 in Enschede. Daar heb ik op de basisschool gezeten (Kohnstammschool aan de Daalweg) en op de middelbare school (Kottenpark College aan de Lyceumlaan).
 
Christine Kliphuis - 1962: 5 jaar - op de kleuterschool
1962: 5 jaar - op de kleuterschool
Ik heb twee voornamen: Christine Cathérine. De naam Christine komt van moederskant, Cathérine van vaderskant.
Ik heb ook nog een broer en zus: mijn broer is een jaar ouder, mijn zus een jaar jonger.
Mijn vader was dokter, dat vond ik heel interessant. Toen ik heel klein was, geloofde ik niet dat hij echt dokter was: hij had thuis immers geen witte jas aan. Toen ik een keer mee mocht naar zijn werk, zag ik dat het echt waar was.
Mijn moeder was fysiotherapeut en kon ook heel mooi tekenen en schilderen.
Als kind vertelde ik mijn broer en zus al verhaaltjes, bijvoorbeeld over Krentje. Aan het eind van het verhaal werd Krentje altijd opgegeten.
Christine Kliphuis - 1964: 7 jaar, lezen op vakantie
1964: 7 jaar, lezen op vakantie
Lezen leerde ik mezelf toen ik vier jaar was. Het was heerlijk om in een boek te verzinken en zo in mijn eigen wereldje te wonen. Ik las alles wat los en vast zat en leerde ook graag van alles uit mijn hoofd. Veel gedichtjes van Annie M.G. Schmidt kon ik zo opdreunen. Ik ging heel vaak naar de bibliotheek, dat vond ik een waar paradijs. Op een bepaald moment mocht ik boeken uit de kast voor volwassenen uitzoeken, omdat ik de jeugdbibliotheek uit had.
Na de middelbare school verhuisde ik naar Groningen. Ik ging daar op kamers wonen als student Russisch.
Een paar jaar later ben ik naar Den Haag verhuisd en ik ging werken als secretaresse. Daarna kreeg ik steeds meer belangstelling voor het vak communicatie en ging daarvoor een opleiding volgen. Later ben ik ook mediator geworden, dat is een bemiddelaar die mensen helpt bij het oplossen van conflicten.
In 1987 is mijn dochter Annika (24) geboren. Ze woont en studeert in Amsterdam (culturele antropologie) en heeft ook een half jaar in West-Afrika (Benin) gewerkt als vrijwilliger.

Schrijven

Toen ik op school eenmaal leerde schrijven, ging ik algauw zelf gedichtjes en verhaaltjes schrijven. Dat vond ik geweldig om te doen. Ik kon er mijn fantasie in kwijt en ik vond het toen al erg leuk om iets onder woorden te brengen.
Van mijn oma kreeg ik een mooie schrijfmap, die heb ik nog altijd!
Christine Kliphuis - 1963: 6 jaar - originele eerste gedichtjes
1963: 6 jaar - originele eerste gedichtjes
Mijn eerste gedichtjes schreef ik toen ik zes jaar was. Later schreef ik ook verhaaltjes. Ze gingen vaak over dieren die van alles meemaakten: het konijntje Wolletje Wol en de varkentjes Knorrie en Porrie Bigmans. Ook schreef ik sprookjes en andere fantasieverhalen.
Eigenlijk ben ik nooit meer opgehouden met schrijven. Ik heb een dikke map met van alles wat ik ooit heb geschreven: gedichten, liedjes, verhalen, spreuken. En er komen nog steeds dingen bij.
Ik schrijf voor kinderen en voor grote mensen, en soms ook gewoon voor mezelf, misschien wel zonder dat iemand het ooit leest. Ik heb altijd een notitieboekje bij me en als ik iets meemaak, schrijf ik er vaak iets over op. Het tevreden gevoel als het me gelukt is iets onder woorden te brengen, is uniek. Een leven zonder schrijven kan ik me niet voorstellen!

Na een heleboel kinderboeken heb ik nu ook een boek voor volwassenen geschreven. Dat  gaat over de ziekte van mijn moeder en het verhaal is echt gebeurd. Het is geen vrolijk verhaal, maar ik wilde er graag over schrijven.

Werk

Nadat ik in Den Haag kwam wonen heb ik eerst gewerkt als secretaresse, later als redacteur en daarna als hoofd voorlichting van een ziekenhuis.
Sinds 2003 werk ik als communicatieadviseur bij de GGD Zuid-Holland West in Zoetermeer. De GGD ken je vast wel van de schoolarts en van de prikken tegen nare ziektes. In mijn baan adviseer ik de mensen die bij de GGD werken over hoe je iets het beste kunt uitleggen. Ook help ik met het schrijven van teksten en ik praat met de kranten als er iets moet worden verteld of uitgelegd.
Ik heb van schrijven dus ook mijn werk gemaakt, want in mijn baan ben ik ook vaak teksten aan het maken of aan het bedenken hoe je iets goed kunt vertellen.
Verder heb ik een eigen bedrijfje: Christine Kliphuis Communicatie. Mensen kunnen bij mij terecht voor teksten, communicatieadvies en ook voor mediation (conflictbemiddeling). Dat is helpen bij het oplossen van ruzies. Ik werk ook als klachtenbemiddelaar voor een aantal verpleeghuizen in Den Haag.


*




*

Geen opmerkingen: