zaterdag 1 oktober 2011

Gerard Sonnemans




Gerard Sonnemans schrijft veel over geschiedenis, of dat nu over ridders uit de middeleeuwen is, of over ´Het Duitse lijntje´, een spoorlijn die het Brabantse Boxtel en het Duitse Wesel met elkaar verbond. Daarnaast schrijft hij bijvoorbeeld ook verhalen voor het leesonderwijs.
 

Geboren:
2 september 1959 te Eygelshoven
Opleiding:
Hij studeerde twee jaar Filosofie en stapte over naar Nederlandse Taal- en Letterkunde in Nijmegen. In 1985 rondde hij deze studie succesvol af.
Werk:
Hij was docent aan de lerarenopleiding Nederlands (1986-1990). Tussen 1986 en 1995 werkte hij daarnaast aan zijn promotieonderzoek (prologen in berijmde Middelnederlandse teksten). Sinds 1995 runt hij een eenpersoons tekstbureau. Ongeveer de helft van zijn tijd besteedt hij aan het schrijven en promoten van zijn kinderboeken.
Thuis:
Sonnemans is getrouwd en heeft twee zonen en een (domme) hond. Hij woont in Boxmeer.
Eerste boek:
Mannen van staal, het leven van de ridders in de Middeleeuwen (1999)
Bijzonderheden:
Terwijl anderen zich soms jarenlang in allerlei bochten moeten wringen om hun eerste boek uit te brengen, was hij binnen één telefoontje kinderboekenschrijver. ´Een uitgever had gehoord dat ik alles over ridders en hun verhalen wist en vroeg of ik daar een boek voor de jeugd over wilde schrijven. Ik hoefde er geen tel over na te denken. Zo kwam onverwacht een oude jongensdroom uit!´
Ooit gezegd:
´Ik probeer de wereld een beetje mooier te maken.´

Boeken van Gerard Sonnemans

Over het werk van Gerard Sonnemans
Sonnemans: ´Ik heb het geluk dat ik mijn passie voor geschiedenis kan combineren met het schrijven van kinderboeken. Tijdens het schrijven van mijn eerste kinderboeken (over ridders en een verzetsman uit de Tweede Wereldoorlog) kreeg ik de smaak goed te pakken. Het ene na het andere verhaal plopte op in mijn hoofd en werd op papier gezet. Mijn toen nog piepjonge kinderen waren een dagelijkse bron van inspiratie. Als schrijver ben ik een veelvraat. Je vindt tussen mijn kinderboeken voor elk wat wils: van prentenboeken voor peuters tot boeken voor 13+; informatieve boeken en fictie (en combinaties van feit en fictie). En ik schrijf over de meest uiteenlopende onderwerpen.´
Het leuke van zijn vak vindt hij niet alleen het bedenken en schrijven van boeken, maar vooral ook het vertellen van verhalen voor het publiek. Sonnemans: ´In een groep kinderen voel ik me als een vis in het water. Je kunt me op de meest verrassende plekken tegenkomen: op scholen en in bibliotheken, in musea en pretparken, in theaters en huiskamers en zelfs op de camping of tijdens wandelingen door de natuur. Als het even kan sleep ik dan van alles met me mee: een complete ridderuitrusting, mijn kamishibai-theater of mijn koffer vol geheimen...´

Websites over Gerard Sonnemans

Meer informatie over Gerard Sonnemans op Laten lezen
 
*
 
*

Geen opmerkingen: