zaterdag 22 oktober 2011

Sam McBratney

*

Sam McBratney

De Ierse schrijver Sam McBratney heeft een uitgebreid oeuvre op zijn naam staan. In Nederland is hij vooral bekend van Raad eens hoeveel ik van je hou.
 

Geboren:
1 maart 1943 te Belfast (Ierland)
Opleiding:
Hij studeerde moderne geschiedenis en politicologie aan het Trinity College in Dublin en werkte tot 1990 in het onderwijs.
Werk:
Vanaf 1990 fulltime schrijver.
Eerste boek:
In Nederland: Raad eens hoeveel ik van je hou (1994)

Boeken van Sam McBratney

Over het werk van Sam McBratney
Sam McBratney is wereldberoemd geworden met zijn prentenboek Raad eens hoeveel ik van je hou (1994). Anita Jeram maakte de illustraties. In Nederland kreeg de auteur er in 1995 een Zilveren Griffel voor en ook in het buitenland is het boek meermalen bekroond. Van het boek, dat in zeer veel talen is vertaald, zijn miljoenen exemplaren verkocht.
Van het inmiddels uitvoerige en gevarieerde oeuvre van McBratney is (tot nu toe) weinig in het Nederlands vertaald. In 1996 verscheen Muizenissen en in 1998 Alleen jij en ik, beide met illustraties Ivan Bates. Bij het licht van de maan (2002) is een verhalenbundel waarin, net als in de prentenboeken, dieren de rol van mensen spelen. Dieren vermist (1997) is een speurdersverhaal voor lezers van ongeveer acht jaar.
In 2004 verscheen het Raad eens hoeveel ik van je hou-puzzelboek, met zeven gekartonneerde puzzelpagina´s van elk twaalf stukjes. Nieuw van het succesduo McBratney/Jeram is Allemaal de liefste (2004). Het vertelt over twee kleine berenbroertjes en hun berenzusje, die wedijveren om de liefde van hun ouders.

Bibliografie selectie
1998 Alleen jij en ik (Lemniscaat)
2002 Bij het licht van de maan: verhalen voor het slapengaan (Zirkoon)
2004 Allemaal de liefste (Lemniscaat)
2007 Raad eens hoeveel ik van je hou (herdr.; Lemniscaat)

Bekroningen
1995 Zilveren Griffel voor Raad eens hoeveel ik van je hou

Websites over Sam McBratney
 
*
 
*

Geen opmerkingen: