woensdag 2 november 2011

Bette Westera

*


Foto: Sannah de Zwart
Bette Westera

Bette Westera heeft in korte tijd naam gemaakt met haar verhalende gedichten en prentenboeken op rijm voor kinderen vanaf zo´n drie jaar. Ze wordt wel vergeleken met Annie M.G. Schmidt. Voor Een opa om nooit te vergeten ontving zij in 2001 een Vlag en Wimpel en een Pluim van de Maand. In 2003 kreeg ze opnieuw een Vlag en Wimpel, nu voor Alle hens aan dek en in 2006 voor Oma´s rommelkamer.
 

Geboren:
20 juni 1958 te Doesburg
Opleiding:
Na de Pedagogische Academie ging ze in Leiden psychologie studeren.
Werk:
Stond een jaar voor de klas, werkte tijdens haar studie als secretaresse bij de universiteit en was drie jaar medewerker godsdienstonderwijs voor de Hervormde Kerk.
Thuis:
Woont in Stoutenberg (bij Amersfoort) en heeft drie kinderen.
Eerste boek:
Alles klaar: kerstboek (1992)
Bijzonderheden:
Schreef samen met haar moeder een tiendelige kinderbijbelserie: Heb je wel gehoord.
Ooit gezegd:
´Schrijven is een ambacht. Ik vind het leuk om te doen, maar ik doe het niet voor mijn lol. Ik zal niet gauw in mijn vrije tijd achter mijn bureau gaan zitten omdat ik zo´n zin heb om te schrijven. Ik schrijf omdat het moet, omdat ik opdrachten heb, omdat er een deadline is. Ik vind schrijven wel zó leuk, dat ik er altijd voor zorg opdrachten te hebben.´

Boeken van Bette Westera

Over het werk van Bette Westera
In 1990 begon Bette Westera aan het schrijven van een kinderbijbelserie. Ze deed dit samen met haar moeder, die predikant was. Daarna volgde in 1992 het eerste boek dat zij alleen schreef, Alles klaar, een boek met kerstverhalen. Vanaf 1999 komt ze echt goed op gang. Binnen korte tijd verschijnt een aantal kleuterverhalen, prentenboeken (vaak op rijm) en gedichtenbundels, waar ze veel succes mee oogst. Het liefst schrijft ze voor kinderen van rond de zes jaar, omdat zij nog onbevangen zijn en filosofische vragen kunnen stellen. Ze brengt in haar verhalen bewust meerdere lagen aan, omdat zij vindt dat een brede leeftijdscategorie van haar verhalen moet kunnen genieten: ´Een boek voor een kind van vier moet ook nog boeiend zijn voor een zes- of zevenjarige. En voor de ouders. Want die moeten het voorlezen en kopen.
In 2008 verscheen Mijn zusje achter het behang, een dichtbundel met cd waarop de gedichten gezongen worden door Bette Westera zelf. De bundel, die per gedicht een ander familielid behandelt, zit vol humor en verrassende wendingen.
Ook in Ik leer je liedjes van verlangen en aan je apenstaartje hangen (2010) staan gedichten voor kinderen, fabels op rijm. Meer nog dan in haar eerdere werk brengt Westera hierin twee lagen aan - grapjes voor kinderen en subtielere humor en ironie voor volwassenen.
Westera schreef ook non-fictiewerk, zoals Mijn lijfboek (2010) en Ober! Er zwemt een kwal door mijn soep (2009). Ze is ook veelgevraagd vertaalster van prentenboeken, vaak op rijm. Ze maakte onder andere een nieuwe vertaling van de beroemde boeken van Dr. Seuss, zoals Groene eieren met ham (2007) en De kat met de hoed (2008).

Verder zoeken
Lexicon van de jeugdliteratuur (Martinus Nijhoff)

Suggesties
Auteur van de maand februari 2011 op Kinderboekenplein

Bibliografie selectie
2006 Notenkraker & Muizenkoning (Gottmer)
2007 Over de liefde (Hillen)
2007 Peer Gynt (Gottmer)
2007 Aai eendje aai / Aai hondje aai / Aai konijn aai / Aai tijger aai (Gottmer/Becht)
2008 Mijn zusje achter het behang (De Fontein)
2008Zeg maar tegen de juf dat ik wat later kom (De Fontein)
2009 Ober! Er zwemt een kwal door mijn soep (De Fontein)
2009 Appeltje eitje (Zwijsen)
2010 Hét lijfboek (Gottmer)
2010 Ik leer je liedjes van verlangen, en aan je apenstaartje hangen (Gottmer)
2011 De zon eet ijs (Zwijsen)
2011 Zullen we zwaaien? (Gottmer)

Bekroningen
2001 Vlag en Wimpel (griffeljury) + Pluim van de maand voor Een opa om nooit te vergeten
2003 Vlag en Wimpel (griffeljury) voor Alle hens aan dek
2006 Vlag en Wimpel (griffeljury) voor Oma´s rommelkamer2011 Zilveren Griffel voorIk leer je liedjes van verlangen, en aan je apenstaartje hangen

Websites over Bette Westera


*




*

Geen opmerkingen: