woensdag 2 november 2011

Marijke ten Cate

*

*
Welkom op mijn website

Leuk dat je interesse hebt in mijn werk.

Vanaf mijn afstuderen aan de Kunstacademie (Kampen) in 1997, werk ik als zelfstandig illustrator van kinderboeken. Dat doe ik op een gezellig atelier in het centrum van Zwolle (ik deel mijn atelier met collega-illustrator Irene Goede).

In de loop der jaren heb ik een teken- en schilderstijl ontwikkeld die door zijn kleurigheid en heldere composities vooral jonge kinderen erg aanspreekt. Met pen, inkt, waterverf en acryl teken en schilder ik een wereld waarin peuters en kleuters zich thuis voelen.
Ik besteed veel tijd aan het schetsen van de personages. Een mens of dier moet het juiste gevoel overbrengen.
Ik maak vooral prentenboeken; boeken met doorgaands weinig tekst en veel paginagrootte illustraties. Daarnaast maak ik boekomslagen, losse binnenwerkillustraties, etc.

Verschillende prentenboeken zijn verschenen in meerdere talen (waaronder Duits, Frans, Fins, Deens, Italiaans, Engels, Koreaans).
De meeste boeken zijn verschenen bij uitgeverij Lemniscaat, Clavis en Jongbloed/Columbus. Voor een van mijn eerste prentenboeken - ‘Altijd tijger’ – ontving ik een vlag en wimpel van de penseeljury en voor ‘Jan Pieter met zijn gieter’ de vormgevingsprijs ‘In verwondering’.


Marijke ten Cate 

*


*

Geen opmerkingen: