zaterdag 12 november 2011

Marieke van Ditshuizen

Marieke van Ditshuizen

Foto van Marieke van Ditshuizen

Marieke van Ditshuizen

Marieke van Ditshuizen, geboren op 2 februari 1977 in Rotterdam, studeerde eerst Vormgeving en Communicatie in Rotterdam en daarna Algemene Sociale Wetenschappen in Utrecht. Na een uitwisselingsprogramma in Amerika waar ze vooral veel tekende, besloot ze tijdens een rondreis met de trein naar de Westkust dat ze eigenlijk het liefst wilde tekenen. In 2003 begon van Ditshuizen met haar eenmanszaak Helden. “In het begin had ik een dubbele baan: overdag tekende ik en ’s avonds werkte ik in verschillende restaurants. De eerste vijf jaar beschouw ik als mijn privé-academie. Door te experimenteren, heb ik mij ontwikkeld. Ik heb van alles gedaan: geïllustreerd voor kranten en tijdschriften, ik heb strips gemaakt, muurschilderingen, t-shirts, cartoons, posters, flyers, bakfietsen beschilderd en ge-actionpaint. Maar kinderboeken zijn altijd mijn grote liefde geweest. Bij gebrek aan opdrachten, verzon ik zelf verhalen waarbij ik illustraties maakte. Zo ook Maartje Apenstaartje. Toen ik met Maartje begon, viel alles ineens op zijn plek”. Met haar portfolio onder haar arm, ontmoette van Ditshuizen op de kinderboekenbeurs in Bologna in 2008 de dames van Leopold. Zij adviseerden haar Maartje Apenstaartje uit te werken. Burny Bos werd gevraagd het verhaal te herschrijven en Maartje Apenstaartje is het debuut geworden van Marieke van Ditshuizen. Een tweede boek is in de maak! 

*

Geen opmerkingen: