woensdag 30 november 2011

Mirjam Gielen

  1. Biografie
Toen ik jong was had je nog geen computers en ook nog geen televisie. Dat kun je je nu bijna niet meer voorstellen! En toen we eindelijk een televisie kregen, waren er maar weinig leuke programma's voor kinderen. Toch verveelde ik mij nooit. Samen met mijn zus en mijn broer verzon ik allerlei verhalen die we dan speelden. Soms waren we piraten op een boot en verdronken we bijna. Of mijn zus en ik waren stoere prinsessen, met een zwaard én een mooie jurk. Of ik verzon dat ik kon toveren. Dan toverde ik dat de school verdwenen was, dan hadden we lekker vrij.
Maar wat ik het liefste deed was: lezen. Ik las alles wat los en vast zat. Ik kon er vaak niet mee ophouden. 's Avonds in bed las ik (stiekem) nog. Op een avond had ik een doekje over mijn leeslampje gehangen zodat mijn ouders het licht vanaf de gang niet konden zien. Ineens rook ik een nare brandlucht. Er zaten een paar grote zwarte gaten in het doekje en het begon al te roken! Bijna was er brand gekomen. Lezen kan dus best gevaarlijk zijn (vertel dit maar niet aan je ouders). Als kind schreef ik ook graag: gedichten, brieven, verhaaltjes, toneelstukjes. Ik heb een keer met een verhaaltje in de Taptoe gestaan, die had je toen ook al. Later had ik geen tijd meer. Ik zat op het conservatorium (school voor muziekleraren) en had het heel druk met pianospelen want ik leerde voor pianojuf. Toch verzon ik nog vaak verhalen. Die zaten dan in mijn hoofd en spookten daar maar rond. Best lastig, hoor. Als je fietst bijvoorbeeld en je denkt alsmaar aan een heel spannend stukje uit je verhaal, dan let je niet meer op het verkeer. Ik ben wel eens een keertje door rood gereden. Zat ik gewoon niet op te letten. Een aantal jaren geleden bedacht ik dat ik al die verhalen maar eens op ging schrijven. Dan zou mijn hoofd weer leeg raken. Heerlijk leek me dat, zo'n rustig stil hoofd. Helaas, iedere keer als ik een verhaal op papier had staan, zat er alweer een ander verhaal in mijn hoofd. Dus bleef ik schrijven. Vooral schrijven voor kinderen vind ik leuk. Eerst schreef ik voor mijn eigen kinderen, toen voor de kinderen in hun klas en nu dus voor Uitgeverij Kluitman. Dat lege hoofd, dat gaat niet meer lukken, ben ik bang.
Weetjes:
  • Ik ben geboren in 1960
  • Ik woon in 's-Hertogenbosch met Maarten en onze twee kinderen Jasper en Anna.
  • Mijn hobby's: lezen, pianospelen, wandelen en knutselen.
  • Mijn lievelingseten: chips.
  • Mijn lievelingsdier: een wasbeer.
  • Ik wil op vakantie naar: hoge bergen, waar je bergkristal kunt vinden, zomaar op de grond.
  • Mijn droomwens: een reis maken naar Nieuw Zeeland waar de film van 'Lord of the Rings' is opgenomen. (Oh ja, en dat ik kan toveren. Lijkt me nog steeds super.)
Bezoek de Hyve van Mirjam Gielen


*


Geen opmerkingen: