maandag 18 juli 2011

Annemarie Bon


Annemarie Bon

Vanaf 1983 schreef Annemarie Bon tientallen avi-boekjes, leesboekjes bij lesmethodes en meer dan dertig Junior Informatieboekjes. Help, een spreekbeurt! uit 2002 is haar eerste informatieve kinderboek. In 2004 verscheen Ik leef nog!, haar eerste fictieboek voor kinderen.
 

Geboren:
11 februari 1954 te Den Bosch
Opleiding:
Annemarie Bon ging na de middelbare school (mms) naar de laboratoriumschool, waar ze biochemie studeerde.
Werk:
Ze werkte in een ziekenhuislaboratorium, later in een biowinkel en ging toen aan de slag bij het Brabants Dagblad als freelance journalist. Vanaf 1991 was ze hoofdredacteur van het kindertijdschrift Taptoe. Sinds 2002 is ze fulltime schrijfster.
Thuis:
Ze woont alleen in een heerlijk huis vlakbij het station in ‘s -Hertogenbosch. Haar twee volwassen zonen (Matthijs en Daan) komen er graag op bezoek!
Eerste boek:
Help, een spreekbeurt! (2002)
Bijzonderheden:
Met Rom Molemaker schrijft ze om en om een deel van de serie ´Goudkust´. ´Alleen geschikt voor wie gevoel voor humor heeft´, aldus de schrijfster!
Ooit gezegd:
´Ik wil graag een literaire kinderlokker zijn. Ik wil niets liever dan kinderen met mijn verhalen en teksten verleiden tot lezen.´

Boeken van Annemarie Bon

Over het werk van Annemarie Bon
Annemarie Bon is altijd een leesmonster geweest en zelfs op straat liep ze altijd te lezen. Hoewel schrijvers altijd haar helden zijn geweest en hoewel Nederlands een van haar lievelingsvakken was en ze geen onaardige opstellen schreef, vindt ze het zelf toch een wonder dat ze schrijfster geworden is. ´Het is dankzij uitgevers en redacteuren die me vroegen verhaaltjes en boeken te schrijven dat ik steeds een stapje verder durfde te gaan. Heel lang dacht ik van mezelf dat ik niet creatief was... Gelukkig ontdekte ik dat ik dat wel ben.´
Ze werkte een aantal jaren bij Taptoe. Voor dit blad en voor Okki schreef ze zelfleesverhaaltjes. De volgende stap waren zelfleesboekjes voor Zwijsen en informatieve boekjes voor de reeks Junior Informatie. Ze schreef leesboekjes bij Veilig Leren Lezen, Leeslijn en Leeshuis, tientallen avi-boekjes, waaronder ook titels voor kinderen met leesmoeilijkheden, informatieve boeken voor kleuters (´Leuk om te weten´) en de Help-serie. Daarna volgden ook kinderboeken en jeugdromans.
Bon schrijft allerlei soorten genres, maar met de nadruk op avontuurlijk, spannend en realistisch. Voor tieners publiceerde ze spannende boeken over heftige, emotionele, realistische thema´s. Voor jongere lezers legt ze zich de laatste tijd toe op humoristische verhalen. Samen met illustratrice Gertie Jaquet heeft ze een aantal dierenverhalen met Haas in de hoofdrol gemaakt. Gertie heeft poppenkastpoppen gemaakt bij het prentenboek Worteltjestaart. Daarmee treden ze samen op.
Annemarie Bon is altijd druk: ´Naast mijn werk als schrijver, leg ik gemiddeld twee keer per week schoolbezoeken af voor SSS, geef ik jaarlijks in eigen beheer een cursus voor kinderen schrijven, zit ik in het bestuur van de VVL (vereniging voor letterkundigen) en verricht ik werkzaamheden voor CPNB, Artis, de Kindertaalkalender, Teleac/NOT en nog altijd voor educatieve uitgeverijen.

Verder zoeken
Lexicon van de jeugdliteratuur (Martinus Nijhoff)

Suggesties
- Auteur van de maand op Kinderboekenplein.
- Auteur van de maand op Jeugdboekenplein.

Websites over Annemarie Bon

Meer informatie over Annemarie Bon op Laten lezen
 
*
 
 
 
 
*
Klikken voor een vergroting van de collage
*

Geen opmerkingen: