zondag 17 juli 2011

Betty Sluyzer




Betty Sluyzer

Betty Sluyzer schrijft voor peuters en kleuters fijne voorleesverhaaltjes. Maar ook voor kinderen die nog niet zo lang zelf kunnen lezen maakt ze boeken. Voor lezers uit de hoogste groepen van de basisschool schreef ze een serie spannende verhalen: De zes van groep zeven.
 

Geboren:
12 juli 1953 te Amsterdam
Opleiding:
Studeerde Nederlandse taal- en letterkunde en deed Staatsexamen docente jazzdans.
Werk:
Werkte als freelance tekstschrijfster voor onder meer tentoonstellingen, radio en tv, maakt artikelen en brochures over literatuur en gaf een aantal jaren les op een MAVO en aan de lerarenopleiding Nederlands van de Hogeschool van Amsterdam. Sinds 1997 is ze fulltime schrijfster.
Thuis:
Heeft twee dochters, een man, een kat en heel veel vissen. Ze woont met haar gezin in Amersfoort.
Eerste boek:
Mijn eerste voorleesboek (1986)
Bijzonderheden:
Als ze niet schrijft (of slaapt, denkt, eet, leest) dan is ze aan het dansen. Dat is haar andere hobby (naast lezen en schrijven). ´Ik heb jaren allerlei dansvormen beoefend: klassiek ballet, jazzdans, moderne dans en Afrikaanse dans. De laatste jaren doe ik (samen met mijn echtgenoot) aan stijldansen, ballroom en latin dansen.´
Ooit gezegd:
´Het leven is niet altijd even leuk. Daarom wil ik met mijn boeken bereiken, dat de tijd ongemerkt voorbij gaat en dat de lezers zich amuseren tijdens het lezen en het boek na het lezen met een glimlach wegleggen.´

Boeken van Betty Sluyzer

Over het werk van Betty Sluyzer
Als kind las Betty Sluyzer al heel erg veel. Toen ze zelf kinderen kreeg en ze voorlas, werd ze fan van Annie M.G. Schmidt en Roald Dahl. ´Ik ben vooral gek op de mix van het realistische en het absurde in hun boeken. Heerlijk. Ik ben ongetwijfeld beïnvloed door alle boeken die ik lees en gelezen heb, maar dat genieten van lezen en niet willen dat een boek uit is, wat mij bij boeken van genoemde schrijvers vaak gebeurt, dat effect zou ik ook graag willen bereiken met mijn boeken.´
Ze komt uit een familie van verhalen. Van overdreven verhalen. Van verhalen die in de loop der tijd steeds iets veranderden. Van verhalen die steeds opnieuw verteld werden, maar waarbij de vertellers altijd zo moesten lachen, dat de luisteraars vanzelf meelachten, ook al verstonden ze niet meer wat er gezegd werd. Ze heeft daar toch iets aan overgehouden. ´Ik vertel ook graag verhalen, ik overdrijf graag en het liefst van alles wil ik mijn lezers en luisteraars aan het lachen maken.´
Ze ging Nederlands studeren omdat die studie voor een groot deel bestond uit het lezen van boeken. Ze vindt dat de vorm en de inhoud van een boek sterk met elkaar samenhangen. ´Je mening over een boek wordt mede bepaald door de omslag, de illustraties, de bladspiegel en de typografie. Het omslag is de advertentie voor je boek en bepaalt de eerste indruk van de lezer/koper.´ Nog steeds werk ik het liefst vanaf het begin samen met de illustrator aan een nieuw boek.
Ze schrijft vanaf 1985 kinderboeken voor kinderen van 2 tot 12 jaar. Inmiddels zijn er meer dan 85 verschenen. Sluyzer geeft voorstellingen voor kinderen op kinderdagverblijven, op peuterspeelzalen, op basisscholen en in bibliotheken. Daarnaast geeft ze ouderavonden en cursussen en trainingen op het gebied van taal, taalontwikkeling, woordenschat, communicatie, voorlezen en leesbevordering. En natuurlijk vertelt ze ook over haar eigen boeken.

Verder zoeken
Encyclopedie van de jeugdliteratuur (Fontein/Wolters Noordhoff)

Suggesties
Interview Wat een en snoept Betty het liefst (of juist niet)? op Voorleesplein.

Bibliografie selectie
2006 Praten doe je zo, zegt Boo (Mercis Publishing-Kimio)
2006 Monstervissen (De Eekhoorn)
2006 Het abc van Tuk (De Eekhoorn)
2006 De valse piraat (De Eekhoorn)
2006 Tellen met Muis Jelle (Mercis)
2006 Het poezenkerstfeest (Zwijsen)
2006 Jap is op Joz (De Eekhoorn)
2007 Het kleurenboek van Max en Kaatje (De Eekhoorn)
2008 Dansen springen buigen (Kimio)
2008 Po was een muis (De Eekhoorn)
2009 Sinterklaas en Pierewiet (Mercis-Publishing-Kimio)
2010 Vrolijk kerstfeest! (Mercis-Publishing-Kimio)
2010 Wielewoelewool, ik ga naar school! (Zwijsen)
2010 Tip tap tee (Guys & Gordoy)

Bekroningen
1983 Stripschappenning voor Stripwerk1995 Kiekeboekprijs voor Kinderboerderij

Websites over Betty Sluyzer
 
*
 
 
Aanklikken voor vergroting van de collage


Geen opmerkingen: