donderdag 21 juli 2011

Maria van Eeden



Maria van Eeden

Maria van Eeden heeft heel veel boekjes geschreven voor het leesonderwijs. Daarnaast maakt ze verhalen voor lezers vanaf een jaar of negen. Daarin speelt de fantasie een belangrijke rol.

Geboren:
29 maart 1945 te Hilversum
Opleiding:
Ging naar de kweekschool voor onderwijzers en volgde daarna allerlei cursussen en opleidingen voor tekenen, schilderen en grafische technieken.
Werk:
Van Eeden stond vijf jaar voor de klas. Toen ging ze puzzels en spelletjes maken voor de kindertijdschriften Okki en Taptoe en begon ze met schrijven. In 1990 is ze weer gaan lesgeven, nu als remedial teacher.
Thuis:
Heeft drie kinderen: twee dochters en een zoon. Maar die zijn al heel groot. Ze wonen allang niet meer thuis.
Eerste boek:
Met Noga en een rugzak (1994)
Bijzonderheden:
Ze is altijd bezig met tekenen. ´Ik maak zeefdrukken en etsen. Sommige van mijn boeken illustreer ik zelf.´
Ooit gezegd:
´Fantaseren is net zoiets als vliegen. Alles kan in je fantasie. Er is niets wat je tegenhoudt. Maar... je moet wel durven´

Boeken van Maria van Eeden

Over het werk van Maria van Eeden
Maria van Eeden komt uit een groot gezin: ´Wij waren met een heleboel kinderen. Twaalf waren het er. Ik was zelf de derde, dus ik had negen broers en zusjes onder me. Vaak moest ik op ze passen. Dan vertelde ik grappige verhaaltjes en daar tekende ik ook bij. Op die manier ontdekte ik dat ik dat leuk vond en dat ik dat goed kon. En zo doe ik het nog steeds.´Ze begon met boekjes te maken voor kinderen die pas leren lezen, voor uitgeverij Zwijsen. Zelf vindt ze Met Noga en een rugzak haar eerste ´´echte´ boek. Dit verscheen in 1994. Ze maakt nog steeds veel boeken voor het leesonderwijs. Daarnaast schrijft ze verhalen voor lezers van negen jaar en ouder. ´In mijn boeken en verhalen is het duidelijk dat je eigen voorstellingsvermogen, je fantasie, je grootste kracht is. Daarmee maak je je leven rijker. Je verbeeldingskracht kun je altijd aanspreken. Als je je verveelt, als je je ellendig voelt of als je in de problemen zit kun je daarmee ontsnappen uit die situatie, ook letterlijk. Lezen is een prachtige manier om je verbeeldingskracht te voeden. Creativiteit in denken en doen kun je in al mijn boeken terugvinden.´

Verder zoeken
Encyclopedie van de jeugdliteratuur (Fontein/Wolters Noordhoff)

Websites over Maria van Eeden

Meer informatie over Maria van Eeden op Laten lezen
*
*
Aanklikken voor een vergroting van de collage


Geen opmerkingen: